ONLINE VÝUKA JAZYKŮ MÁ VE SVĚTĚ VZDĚLÁVÁNÍ STÁLE VĚTŠÍ SLOVO (HR FORUM 4/2021)

Online výuka je již rok nedílnou součástí jazykového vzdělávání. Lekce vedené bez osobního kontaktu mají svá specifika.

Důležitým aspektem pro úspěšné online lekce jsou kvalitní lektoři, kteří jsou v online prostředí řádně proškoleni, což potvrzuje i Bibiana Machátová, Academic HR Director, ze společnosti James Cook Languages: “Na jaře 2020 jsme zařadili webinář How to Teach Online mezi povinné vstupní školení pro všechny lektory. Sdílíme s nimi jak metodické tipy, tak ty technické. S vývojem technologií je třeba držet krok a nenechat si uniknout nové metody a aplikace,náš metodický tým je proto lektorům po celou dobu k dispozici.”

 

Přes počáteční skepsi, zejména ze strany studentů, si online výuka našla na trhu své místo a v mnoha oblastech zcela předčila očekávání. V průběhu posledního roku se online výuka osvědčila jako rovnocenná alternativa té prezenční a především pro svou flexibilitu zůstane v nabídkách jazykových škol i nadále. Aktuální oblíbenost online výuky by měla podle predikcí přetrvávat i do budoucna, přes 50 % lekcí se plánuje realizovat i nadálé tímto způsobem. Co všechno je před začátkem online výuky třeba pohlídat, na co si dát pozor a jak poznat dobré online lekce?

Kvalita online lekce je postavena na 5 základních pilířích:

 

Vhodná platforma

Videokonferenčních platforem, přes které může výuka probíhat, je na trhu nespočet. K výběru je vhodné přistupovat individuálně tak, aby se v ní studenti cítili komfortně a zároveň aby měla vše, co je k hladkému průběhu hodiny třeba. Mezi nejosvědčenější platformy patří stále zejména: Google Meet, Zoom, Microsoft Teams či Skype for Business.

Komplexní schopnosti

Online lekce mohou jednoduše svádět pozornost především k mluvenému projevu. Je důležité věnovat se rozvoji všech 4 základních jazykových dovedností studentů, a to jak produktivního mluveného a psaného projevu, tak i receptivního poslechu a čtení.

Interaktivní lekce

Online lekce by v žádném případě neměla působit jako předtočená přednáška. Jak zajišťují interaktivitu lekcí v James Cook Languages, popisuje Director of Studies, Tereza Javornická: “Používáme oddělené místnosti pro menší skupinky a pracujeme s materiály, které umožňují paralelní práci všech studentů ve sdíleném prostoru.”.

Práce s vizualizací

Za použití obrázků, barev či velikosti písma vizualizace značně usnadňuje přijetí nového jazyka. Nenabízí-li možnosti vizualizace videokonferenční platforma, lze využít další nástroje jako jsou online tabule či nástěnky.

Poutavý, různorodý program

Online prostředí je pro udržení pozornosti velmi náročné; jsme na počítači, chodí nám e-maily, rozptýlení čeká takřka na každém kliknutí. “Pro úspěšnou hodinu jako lektoři potřebujeme, aby se naši studenti soustředili na výuku, potřebujeme neustále upoutávat jejich pozornost - střídáme aktivity, vybíráme zajímavé podněty (videa, aktuální zprávy) a hlavně vytváříme maximální prostor pro studentovu aktivní práci, zkrátka ho nenecháme ani na chvilku v klidu,” říká Tereza Javornická.

Článek najdete také v dubnovém vydání časopisu HR Forum.