COOK'S COOKBOOK: Jak na korektní firemní komunikaci?

Firemní komunikace by rozhodně měla být transparentní. Je potřeba pojmenovat problémy, abychom jim mohli čelit. Ale také bychom měli pečlivě volit slova, která použijeme, a být diplomatičtí. Výrazy jako „ztráta času“ nebo „hloupý nápad“ mohou mít negativní dopad na naše vztahy s kolegy a tím i na naše výsledky. Pojďme se podívat na fráze, které je lepší neříkat, a na jejich korektní ekvivalenty.

#1

Když si myslíte, že problém, se kterým za vámi kolega přišel, není váš problém, protože nesouvisí s vaší náplní práce… 

Nikdy neříkejte: That's her problem, not mine.

Raději řekněte: This is something that should be addressed by the relevant team or individual. 

#2

Když vám připadá, že kolega řeší nesmysly a pouze vás zdržuje od důležité práce… 

Nikdy neříkejte: I don't have time for such nonsense.

Raději řekněte: I'm currently focusing on other priorities, but we can discuss this later. 

#3

Když věříte, že nápad vašeho kolegy se nedá převést do praxe nebo nikdy nebude fungovat… 

Nikdy neříkejte: That was a really stupid idea.

Raději řekněte: I think we should consider alternative approaches. 

#4

Když máte tušení, vám chce váš nadřízený přidělit úkol, do kterého se nikomu ve firmě nechce… 

Nikdy neříkejte: That's not my job.

Raději řekněte: That usually falls outside my scope of work, but let's see who could help.

#5

Když za vámi přijde kolega, se kterým teď nechcete mluvit, protože víte, že půjde o rozhovor, na který se momentálně vůbec necítíte…

Nikdy neříkejte: I don't want to talk to you. 

Raději řekněte: I'm not able to have this conversation right now. Can we schedule it for a later time? 

#6

Když vám kolega sděluje svůj názor v oblasti, v níž se vůbec neorientuje (Dunning–Krugerův efekt)... 

Nikdy neříkejte: I'm not interested in your opinion.

Raději řekněte: Thank you for your input. I will consider all the information available before making a decision. 

#7

Když vám práci na projektu komplikuje interní pravidlo, které z vašeho pohledu nemá vůbec žádný smysl… 

 

Nikdy neříkejte: This is a stupid rule.

Raději řekněte: I have some questions about this rule. Can we discuss its purpose and application? 

#8

Když jste právě na odchodu z kanceláře a váš kolega s vámi potřebuje něco probrat ASAP…

Nikdy neříkejte: This is outside my working hours.

Raději řekněte: I'd prefer to discuss this during my regular working hours.

Byl pro vás článek přínosný? Věříme, že se zdvořilostí dojdete vždy nejdál. Schopnost diplomacie vypovídá nejen o vaší profesionalitě, ale je také nezbytnou podmínkou pro dlouhodobě dobré vztahy na pracovišti.