Platíme víc za hodinu s trenérem ve fitku než za hodinu s lektorem angličtiny

Tak, jako se většina firem potýká s nedostatkem zaměstnanců, potýkají se jazykové školy s velkým nedostatkem lektorů, a to nejen zahraničních, ale i těch českých. Zatímco průměrná mzda v ČR za poslední rok vzrostla o 8,6 % (ČSÚ), platy lektorů zůstávají téměř neměnné. Extrémně nízká nezaměstnanost, vysoká poptávka po zaměstnancích a již zmíněná zvyšující se průměrná mzda, to všechno jsou faktory, které tlačí na zaměstnavatele napříč všemi obory.

Od roku 2016 se citelně zvyšuje fluktuace. V James Cook Languages to pociťují i v interním týmu, ale mnohem znatelněji pak v týmu lektorů. Počet jejich odchodů stoupl proti roku 2016 o více než 7 % z celkového počtu lektorů. Což je proti roku 2016 o více než 80 lektorů víc. „Stejně jsou na tom i jiné jazykové školy. Většina z nich, ať už zaměřených na firemní nebo veřejnostní výuku, zaznamenala už v první polovině roku vyšší fluktuaci než kdykoli předtím,“ říká Marcela Hergesselová, předsedkyně AJŠ. Nejčastěji lektoři odchází učit do zahraničí (ať už čeští nebo zahraniční) nebo úplně mění obor.

 

 

Nejnovějším současným trendem je výuka studentů v zahraničí (nejčastěji v Koreji) přes Skype a jiné online nástroje. Ta nabízí lektorům sice určité výhody jako je práce z domova a vyšší plat, nese s sebou ale současně mnohé zápory. Jedním z nich je například překonání časového posunu, mnohdy jiná očekávání ze strany klientů či úplná absence osobního kontaktu lektora se studentem. Následkem toho bývá tato forma výuky pro lektory často jen krátkodobou záležitostí.

Náhlý a častý odchod zaměstnanců - lektorů je pro jazykové školy obzvláště těžký. Mnoho lektorů není vázáno smlouvou na hlavní pracovní poměr a tak mohou skončit poměrně rychle. Škola pak musí spěšně hledat náhradu, jak obsadit již nasmlouvané hodiny u klienta. „Častěji odchází zahraniční lektoři, to je ale pro nás běžný jev, který přichází v obvyklých obdobích jako je léto nebo zima, kdy odjíždějí na prázdniny domů a rozhodnou se tam už zůstat,“ říká Martina Lichtenbergová, HR ředitelka v JCL.

Učit v zahraničí začíná být výhodnější, protože lektorské honoráře tam za posledních několik let vyrostly, zatímco v ČR spíše stagnují. I v porovnání s okolními zeměmi dostane v ČR lektor za odučenou hodinu zaplaceno méně. To dosvědčuje například porovnání hodinové sazby lektora. Ta česká je okolo 310 Kč/60 minut, pro lepší srovnání tedy 9,23 EUR. Zatímco hodinová sazba lektora v Maďarsku je 12,46 EUR, tedy nejvíce, druzí, se sazbou 11,66 EUR, jsou Slovenští lektoři. Lépe je na tom ale i Polsko, kde si lektor vydělá za hodinu okolo 11,53 EUR.

Graf, hodinová sazba lektora (ČR, SR, PL, HU)

Hlavním důvodem, který se opakuje u většiny odchodů, je pak nízký plat. Přitom podíváme-li se na rozklad ceny jedné hodinové lekce, kterou zaplatí klient, většina částky jde lektorovi a zbytek musí pokrýt administrativu, organizaci a péči o klienta, materiály, přípravu lektora a technické pomůcky.

Cena za lekci přitom pro klienty vzrostla od dob ekonomické krize v letech 2008-2010 jen minimálně, zatímco průměrná hrubá mzda v ČR vzrostla podle statistik ČSÚ o necelých 30 procent. Oproti tomu se průměrná mzda lektora zvýšila o pouhé jednotky procent. Jediný způsob, jak si v současné době udržet lektory a stávající kvalitu výuky, je zvyšování cen za lekce. „To však musí být plynulá změna v celém oboru, jinak se zatím stále poměrně vyrovnané konkurenční prostředí roztrhne a klient si bude muset vybírat na základě dvou různých ukazatelů - buď ceny, anebo kvality. Přitom výběr dodavatele jazykových služeb na základě kvality za vyšší cenu nebude ale v mnoha (především pak státních) podnicích bohužel možný,“ říká Martin Borl, Execitive Director James Cook Languages.



Die Website verwendet Cookies, um Dienste bereitzustellen, Anzeigen zu personalisieren und den Verkehr zu analysieren.

Indem Sie die folgende Option auswählen, stimmen Sie der Verwendung von Cookies und der Verwendung von Daten über Ihr Verhalten auf der Website zur Anzeige zielgerichteter Werbung zu.

Sie können die Personalisierung und gezielte Werbung jederzeit deaktivieren oder bearbeiten. Die nun erteilte Einwilligung ist 1 Jahr gültig.